Da vi skulle avvikle Spellemann 2020 stod vi midt i en pandemi. En hel bransje som var vant til å samles hver Spellemann for å hedre musikken, artistene og bransjen på en høytidelig og storslått kveld, kunne ikke lenger møtes.
Sammen med NRK stod vi ovenfor utfordringen med å lage en TV-sending som kunne fylle noe av tomrommet musikk- og kulturbransjen følte som følge av pandemien.
NRK var ansvarlig for å produsere "del 1" av sendingen som dekker de noe mer kommersielle prisene, mens Sesong 1 produserte "del 2" av sendingen som skal løfte frem de smalere kategoriene og vise bredden i norsk musikkliv.
Som følge av at vi ikke kunne samle bransjen fysisk, ble løsningen vår å reise ut og møte de nominerte og artistene landet rundt.
Målet var at de nominerte og artistene skulle føle seg spesielle, at vi skulle gjøre stas på og løfte frem hele bredden, og at turen samtidig skulle være kostnadseffektiv med små budsjetter. Med programleder Tarjei, én fotograf, og to fra Sesong 1 reiste vi landet rundt, og vi fikk også lage en del av programmet fra Kronprinsparets hjem på Skaugum.
Resultatet ble en varm sending med høye seertall, hvor en av de smaleste kategoriene, Samtid, ble den mest sette prisen.
Sendingen ble nominert til Gullruten.
Sesong 1 jobbet med Spellemannprisen fra 2016 - 2023, og i tillegg til at vi produserte to TV-sendinger, gjorde vi også presse, markedsføring, event, administrasjon og økonomi.